Assalammualaikum dan Salam Multimedia.
Hari ini marilah kita belajar mengenai bahan asas grafik dalam multimedia.
Rujukan: Normaliza Abd Rahim (2019), Multimedia Dalam Bahasa, Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Apakah bahan bagi asas grafik ?
Bahan asas grafik terdiri daripada enam jenis bahan iaitu bunting/banner, pamphlet, poster, gambar/foto, billboard dan video.
1. Bunting/Banner
BUNTING
Bunting merupakan salah satu bahan asas grafik.
Bunting dengan banner merupakan dua benda yang berbeza dari segi cirinya.
Bunting berbentuk menegak. Umumnya, bunting lebih murah mengikut harga pasaran
kerana bunting dicetak dan dipasang dengan banyak. Terdapat pelbagai saiz
bunting yang berada di pasaran. Antaranya ialah bersaiz (2 kali × 5 kaki), (2
kaki × 6 kaki), (3 kaki × 3 kaki). Bunting terdiri daripada dua jenis yang
berlainan iaitu X-stand atau T-stand. X-stand atau lebih dikenali dengan spider stand kerana stand yang sesuai untuk
bunting berbentuk huruf X. Hal ini kerana, di setiap penjuru bunting diletakkan
ring untuk dimasukkan kepada X-stand.
Manakala, bahagian atas dan bawah T-stand pula diletakkan batang paip untuk
dipasangkan kepada T-stand.
BANNER
Berbeza dengan bunting, banner berbentuk melintang. Hal ini kerana, banner lebih besar saiznya dan lebih mahal berbanding bunting. Banner ditempatkan di dua tempat yang berbeza berdasarkan promosi yang dilakukan oleh syarikat atau organisasi. Saiz banner kebiasaanya bersaiz seperti (12 kaki × 4 kaki), (15 kaki × 4 kaki), (10 kaki × 5 kaki), (20 kaki × 4 kaki). Untuk banner yang berkesan, pastikan penggunaan warna adalah bersesuaian. Tidak terlalu taksub dengan penggunaan banyak warna kerana banner atau bunting sukar untuk dibaca. Pastikan perkataan pada banner atau bunting lebih menonjol berbanding latak belakang banner berkenaan.
Pamphlet biasanya terdiri
daripada tajuk, gambar dan maklumat mengenai kasut. Senarai sebegini memudahkan
pembaca untuk mengetahui tentang jenis kasut yang dihasilkan oleh Niskala Shoes.
Kandungan yang sering tersenarai dalam pamphlet ialah kelebihan, ciri-ciri,
warna dan harga. Ini membolehkan pengguna mengetahui dengan lebih jelas akan
kasut sukan tersebut. Tambahan pula, pamphlet yang bersaiz kecil dapat
dihasilkan dalam kuantiti yang banyak. Pamphlet biasanya dihasilkan dan dicetak
pada kedua-dua halaman dan ini dapat membantu menjimatkan kos perbelanjaan
pengedar kerana pamphlet boleh dicetak pada kertas berulang kali. Kini,
penggunaan pamphlet semakin meluas dalam bidang perniagaan, pelancongan dan
sebagainya dengan tujuan promosi.
Kami menggunakan tema
“Niskala Adventure” kerana kasut ini sesuai dugunakan untuk aktiviti lasak.
Warna merah dan maroon pada latar belakang poster dipilih untuk menonjolkan
produk yang ingin dijual atau dipromosi. Meskipun warna putih dipilih untuk
mewakili kasut ini tetapi pengguna tidak perlu risau kerana fabrik yang
digunakan mudah dicuci dan dikeringkan. Tagline “ Be Simple, Be Confident” menunjukkan rekaan kasut yang ringkas dan
selesa dipakai.
Gambar merupakan salah satu
bahan asas grafik. Gambar juga digunakan bertujuan untuk menyampaikan sesuatu
iklan. Kebiasaannya gambar ini kita boleh lihat ditampalkan pada dinding
kedai-kedai tertentu bertujuan untuk mempromosikan jenama sesuatu produk. Pada
gambar di atas ialah gambar yang direka untuk mempromosikan sebuah kasut sukan
berjenama “Niskala”. Pada gambar tersebut kita dapat lihat reka bentuk kasut
yang sangat menarik dan ringkas. Ianya sangat sesuai untuk aktiviti sukan atau
aktiviti lasak. Pada gambar tersebut juga, kita dapat melihat ciri-ciri kasut
sukan berjenama “Niskala” seperti bouncy
soles, breathable dan untangled shoe lace. Dengan adanya
ciri-ciri kasut yang dinyatakan ia dapat menarik minat pembeli untuk membeli
kasut sukan ini. Latar belakang warna yang digunakan pada gambar tersebut juga
sangat ringkas dan elegan. Ianya tidak terlalu padat dengan kombinasi warna
yang banyak.
Billboard
merupakan salah satu daripada bahan untuk asas grafik, ianya dikenali juga
sebagai papan iklan. Kebiasaannya
billboard dipasang dengan menggunakan saiz yang besar untuk mempromosikan
sesuatu jenama produk.
Di
gambar atas, ruang tengah-tengah billboard telah diletakkan grafik kasut untuk
menunjukkan produk yang akan dipromosikan kepada orang ramai. Manakala di ruang
bahagian atas billboard telah diletakkan perkataan “Niskala” dan “New Arrival” kedua-dua tulisan tersebut
digunakan untuk menunjukkan adanya pengeluaran baru kasut sukan daripada jenama
tersebut. Di kanan dan kiri grafik kasut pula terdapat perkataan “be simple” dan “be confident” ianya diletakkan untuk memberi gambaran ciri-ciri
kasut tersebut apabila telah dipakai. Seseorang itu akan kelihatan ringkas dan
yakin apabila menggayakannya. Di bahagian ruang bawah billboard pula diletakkan
tulisan “Trendy and Sporty” ianya
menunjukkan produk yang akan dipromosikan itu merupakan keluaran terkini dan
pengguna yang menggunakannya akan kelihatan bergaya. Di bahagian ruang kanan
bawah billboard telah diletakkan logo jenama produk tersebut ianya untuk memudahkan
pengguna mengetahui dan mengenal pasti jenama produk yang mengeluarkannya. Akhir sekali, warna putih dan hitam di dalam
billboard tersebut digunakan untuk menggambarkan bahawa produk yang dikeluarkan
itu adalah ringkas dan elegan. Ianya akan dapat menarik perhatian pembaca yang
melihatnya.
6. Video
Cara pengiklanan melalui video digunakan untuk menonjolkan lagi ciri yang ada pada kasut tersebut seperti keselesaan, warna yang menarik dan rekaan yang bergaya. Pengiklanan melalui video didapati lebih efektif untuk menarik perhatian pengguna dan untuk mempromosikan sesuatu produk.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan